Jedná o nejvýše položenou železniční trať křižující Alpy a spojující sever Evropy s jihem. O atraktivnosti horské trati Bernina Express pak svědčí i to, že se na ní nachází celkem 55 tunelů, 196 viaduktů a maximální sklon dosahuje až 70 promile. A aby to nebylo málo, trať se v horské krajině klikatí tak šikovně, že celou trasu vlak zvládne bez ozubení. Díky své jedinečnosti proto část trati Bernina Expressu mezi Thusisem a Tiranem od roku 2008 patří ke světovému dědictví UNESCO. To ji vedle rakouského Semmeringu a indického Darjeelingu řadí do prestižní trojice takto celosvětově chráněných železnic. Švýcaři jsou na to právem hrdi a není pochyb o tom, že Bernina Express i další švýcarské horské železnice jsou lákadlem pro všechny milovníky železnic a horských vlaků.
Je jedním z nejoblíbenějších švýcarských panoramatických vlaků. Jízda v něm patří k nejpůsobivějším cestám napříč Alpami, během které cestující obdivují nádherné krajinné scenérie a také působivé železniční stavby.
Ve vlacích jsou zařazeny vyhlídkové vozy s okny dosahujícími až ke střeše, takže si tu budete připadat doslova jako v kině, ve kterém hlavní roli hraje švýcarská krajina a železnice.
Celá jízda je plná působivých momentů a panoramatických výhledů – jedním z těch nejkrásnějších úseků je zejména přejezd přes elegantní viadukt Ladwasser u Filisuru, který se v délce bezmála 140 metrů stáčí do oblouku a plynule navazuje na tunel proražený v kolmé skalní stěně. Další vrcholný zážitek pak představuje stoupání do Predy, kdy se během 15 minut dostanete bez použití zubačky o 416 metrů výše díky sedmi tunelům, devíti viaduktům a dvěma galeriím.